Εικαστικά
Έκθεση ζωγραφικής Ειρήνης Κανά και Ανδρέα Νικολάου
Η Ειρήνη Κανά και Ανδρέας Νικολάου παρουσιάζουν στο βιβλιοπωλείο "Λεμόνι" το "χειμωνιάτικο ταξίδι"
Τι ζωγραφίζει, κατά βάθος, η Ειρήνη Κανά όταν πυρπολεί τους
καμβάδες της με τέρες και όμπρες, με βερμιγιόν και ώχρες, με
θερμά πορτοκαλιά χρώματα και μπλε βιολέ, βαθιές συμφωνίες;
Ζωγραφίζει, κατά τη γνώμη μου, τη μνήμη που χάνεται, τις
ηδονικές, υγρές στιγμές που πέρασαν, τις ιδανικές εικόνες μιας
εφηβικής ονειροφαντασίας.
Φιλοδοξία της ζωγράφου είναι να καταστήσει εικόνα κάθε μορφή
έρωτα. Έρωτα για τη ζωή, για τους ανθρώπους, για τα πράγματα.
Ίσως, γι αυτό οι πίνακές της είναι τόσο αισθησιακοί, τόσο
χυμώδεις με τις ανάγλυφες, παστόζικες πινελιές τους.
Δεν υπάρχει εδώ όμως μια αντίφαση από τη στιγμή που μιλάω
ταυτοχρόνως για δράμα ή μελαγχολία παράλληλα με τη χαρά της
ζωής της, joie de vivre και την έκρηξη των χρωμάτων; Νομίζω,
όχι. Εφόσον η τέχνη γενικά είναι η μελαγχολική ασπίδα
μας απέναντι στη βαρβαρότητα της ζωής. Εφόσον είναι ο τρόπος μας
να κοιτάμε την καθημερινότητα. Ή, είναι ο τρόπος της Ειρήνης
Κανά ακόμα κι όταν οι ποδηλάτες της ή τα ιστιοφόρα, ξεκινάνε
από ένα λιμάνι του Αιγαίου για να φτάσουν στον ουρανό ...
Απόσπασμα από κείμενο του Μάνου Στεφανίδη, για το έργο της
Ειρήνης Κανά.
Οι πίνακες του Ανδρέα Νικολάου μαγνητίζουν το βλέμμα του
θεατή και τον οδηγούν αμέσως στον κόσμο τους.
Το ενσταντανέ μοιάζει να έχει άκρα κρισιμότητα και ρευστότητα,
ωσάν ο ζωγράφος να εισέβαλλε σ’ έναν απόκρυφο κόσμο άλλων
διαστάσεων και απέσπασε για λογαριασμό μας το κορυφαίο
στιγμιότυπο το οποίο αντικρίζουμε με επίγνωση πλέον της
ιερότητας και της μνημειακότητας του. Κατά κάποιον τρόπο ο
θεατής διαισθάνεται ότι διεισδύει στο βάθος των συμβόλων που
αντικρίζει, στο σταματημένο χρόνο τους.
Το βέβαιο είναι ότι ο ζωγράφος ελέγχει με προσοχή όχι μόνο τα
εικαστικά μέσα έκφρασης, αλλά και τα παρεπόμενα νοήματα όσων
απεικονίζει. Κατορθώνει έτσι να κρατά κάθε πίνακα στα λιτά,
σχεδόν λακωνικά, πλαίσια της υπαινικτικής-αλληγορικής
ζωγραφικής και να αποφύγει το εύκολο δρομολόγιο της
εικονογράφησης.
Απόσπασμα από το κείμενο του Ιστορικού τέχνης
Χάρη Καμπουρίδη για το έργο του Ανδρέα Νικολάου με τίτλο
΄΄Από το Σκοτάδι στο Φως ΄΄